Den otevřených dveří ŠKODA v Plzni
Dne 7.6. 2014 byly pro širokou veřejnost opět zpřístupněny prostory firmy Škoda Transportation. K vidění byly nejnovější trolejbusy a tramvaje určené především na export. Železniční dopravu pak reprezontavala vozidla, určená pro český trh. Lokomotivy, elektrické jednotky a řídící vozy, možná návštěvníkům už známé z cest vlakem, zde byly zpřístupněny včetně strojoven a kabin strojvedoucího. Trochu zklamáním byly nepřístupné haly výrobních linek, které byly k vidění v roce 2009, a kde tehdy probíhala montáž lokomotiv řady 380.
Doprava přímo do areálu škodovky byla možná i parním vlakem z Prahy plzeňskou rychlíkovou lokomotivou, která návštěvníky odvezla v odpoleních hodinách zpět do Prahy. Současně bylo možné navštívit i přilehlý dopravní podnik města Plzeň, který oslavil 115 let své existence. Zde byly k vidění v nových prostorech dopravního podniku jak vozidla současná, tak historická.
Na obslužné komunikaci byly k vidění trojebusy určené pro italskou Bolognu, bulharský Burgas a Ústecký dopravní podnik.
Osmnáctimetrový kloubový trolejbus určený pro italské město Bologna na bázi karosérie Iveco Crealis Neo
Trolejbus Tr 26 určený pro bulharský Burgas
Tramvaje byly k vidění ve třech základních typech, opět ve dvou verzích pro zahraničního odběratele a to typu 28T pro turecké město Konya, 26T pro maďarský Miskolc a známá pražská červená tramvaj typu 15T ForCity. Jednotlivé typy bylo možné spatřit pohledem otevřenými vraty do výrobních hal a nebo detailněji prozkoumat dokončené vozy na koleji vedle haly. Jen škoda, že ač se jedná o ekologická vozidla, k zákazníků jsou přepravována stovky kilometrů po silnici.
ForCity Classic Miskolc připravená k cestě do svého nového působiště
Rozpracované tramvaje ve výrobní hale, vlevo typu 28T pro turecké město Konya, vpravo 26T pro maďarský Miskolc
Současně bylo možné při prohlídce škodovky navštívit nově vybudovanou vozovnu Karlov dopravního podniku Plzeň určenou pro trolejbusy a autobusy. V halách bylo možné shlédnout jak současná vozidla dopravního podniku, tak vozidla historická. Historické autobusy vozily návštěvníky mezi vozovnou Karlov a Slovany.
Plzeňský autobus Solaris Urbino ve verzi 18M
Plzeňský autobus od firmy SOR Libchavy (SOR NB 12 City)
Na rozdíl ode dne otevřených dveří před pěti lety, kdy bylo k vidění ve výrobních halách hned několik rozpracovaných lokomotiv řady 380 (jak dokládá fotografie z roku 2009), se letos žádné takové lokomotivy nevyskytovaly a místo nich jsou dnes v hale nízkopodlažní tramvaje. K vidění zde byla vozidla, která již běžně vídáme v provozu. Příští rok už ale budou v areálu kompletovat novou lokomotivu, která bude vycházet z řady 380 ČD, tentokrát se ale bude jedna o lokomotivu pro významného německého dopravce DB. Ta je momentálně ve fázi výroby základních komponentů a tak byla k vidění zatím pouze na vizualizacích, jak je známe z propagačních materiálů Škodovky.
Na jedné z vlečkových kolejí areálu byly k podrobnému prozkoumání vystavena vozidla, která v nedávných letech Škodovka vyráběla a nebo na který se podílela. Již zmíněnou lokomotivu řady 380 doplnil CityElefant řady 471, řídící vůz "Sysel" a rekonstruovaná lokomotiva řady 363.5.
Dnes už běžně provozovaná lokomotiva řady 380
Možná největší atrakcí byla plzeňská lokomotiva řady 475.I z roku 1947, která dovezla část hostů z Prahy. Její dozbrojení uhlím probíhalo přímo v areálu závodu. Zpět se zvláštní vlak vydal v 15:30 a s mírným zpožděním dorazil okolo osmnácté hodiny na hlavní nádraží v Praze.
Zbrojení parní lokomotivy uhlím v areálu škodovky
Podvečerní návrat parního vlaku do Prahy, před vinohradskými tunely