Komjatice
Na Slovensku, v Nitře a okolí si lze tuto dobu reálně připomenout, tratě zde lemují drátovody k mechanickým návěstidlům a závorám a dřevěné telegrafní sloupy podél kolejí svým téměř již zapomenutým monotoniím hukotem napovídají, že tato zařízení stále slouží svému účelu. Většina železničních stanic na trati z Prievidzi do Nitry a dále pak do Nových Zámků je takovými zařízeními protkána, ale jedna zajímavost, kterou jen tak někde nenajdete naleznete ve stanici Komjatice, která leží na trati z Nitry do Nových Zámků. Na první pohled obyčejné závory se při bližším ohledání přeci jen něčím liší. Nevedou k nim žádné drátovody ze stavědla, ani je neovládá žádné zařízení a co víc, po průjezdu vlaku se nezvednou, jak by se dalo čekat a přesto plní svou funkci. Jak je to možné? Odpověď je víc než jednoduchá, tak jako zařízení samotné. Dřevěné břevno závory je pomocí řetězu zavěšeno na svisle zabetonované kolejnici, kolem které se o 90° otáčí. Tedy samozřejmě ne samo, ale ručně hradlařem z přilehlého stavědla. Je s podivem, že se do dnešních dnů na celostátní trati něco takového v běžném provozu dochovalo. Dá se ale předpokládat, že ani zde tato zařízení nebudou sloužit věčně a ustoupí zařízením modernějším. Dalším generacím je už budou připomínat pouze blednoucí fotografie, v lepším případě expozice v některém z muzeí.