Meziměstí - oprava kolejí a výhybek

Meziměstí

Stanice Meziměstí, ležící téměř na hranicích s Polskem, má z pohledu intenzity dopravy již své nejlepší roky za sebou. Ač se jedná o pohraniční stanici s přímým pokračováním z vnitrozemí dále do Polska, je dnes využívána především pro osobní vnitrostání dopravu do Broumova (s úvratí ve stanici Meziměstí). Tomu byla přizpůsobena i úprava kolejiště a nástupišť před výpravní budovou (stavba pod názvem "Oprava kolejí a výhybek v žst. Meziměstí" - s dokončením realizace 12/2024). Nasazením nových jednotek RegioFox a s níže uvedenými úpravami se tak pobyt ve stanici zkrátil na minimum.

 

Navržená úprava konfigurace kolejiště (viz situace níže) spočívala ve zrušení stávající staniční koleje č.1 a dále stávajících výhybek č. 6, 14, 15 a 19. Přijaté řešení odstranilo nevyhovující (malou) vzdálenost mezi stávající krajní nástupištní hranou a podpěrami zastřešení 1. nástupiště a zároveň se tak vytvořil prostor pro odstranění nedostatečné osové vzdálenosti 4,62 m mezi kolejemi 3-5, mezi kterými tak byla dosažena standardní hodnota 4,75m. Díky úpravě v oblasti výhybky č. 17 bylo umožněno úplné odstranění obou křižovatkových výhybek č. 11ab a 13ab, při současném vytvoření prostoru ke zřízení kolejové spojky 9-11XB mezi kolejemi 5-7 výhradně z jednoduchých výhybek. Zmíněná úprava v oblasti výhybky č. 17 spočívala v tom, že hlavní dopravní směr je nově veden její přímou větví. Vedlejší dopravní směr, ve kterém se uskutečňují pouze manipulační jízdy z/do přilehlého depa, se nyní nachází ve větvi odbočné. Výše popsanou úpravou konfigurace kolejiště došlo k prodloužení 3. staniční koleje, díky čemuž byly vytvořeny podmínky pro vybudování bezbariérové nástupištní hrany s výškou  550 mm nad TK v požadované délce, která umožňují odbavení všech stávajících i výhledově provozovaných souprav a jednotek. 

Situace - nástupiště
Situace - nástupiště
Situace - zhlaví
Situace - zhlaví
Příčný řez
Příčný řez
843.009 Meziměstí (25. 1. 2025)
843.009 Meziměstí (25. 1. 2025)
Celkový pohled na úpravu zhlaví, které nově tvoří spojky už jen z jednoduchých výhybek (původně křižovatkové výhybky)
Celkový pohled na úpravu zhlaví, které nově tvoří spojky už jen z jednoduchých výhybek (původně křižovatkové výhybky)
847.048 Meziměstí (25. 1. 2025) - pohodlné cestování bez přestupů v relaci Hradec Králové - Broumov a zpět
847.048 Meziměstí (25. 1. 2025) - pohodlné cestování bez přestupů v relaci Hradec Králové - Broumov a zpět
Snesením stávající koleje č. 1 vznikl prostor pro nové nástupiště s pohodlným nástupem. Původní hrana nástupiště byla v nevyhovující vzdálenosti od podpěr stávajícího zastřešení (posun se soupravou)
Snesením stávající koleje č. 1 vznikl prostor pro nové nástupiště s pohodlným nástupem. Původní hrana nástupiště byla v nevyhovující vzdálenosti od podpěr stávajícího zastřešení (posun se soupravou)
Meziměstí - menší výstava dobových artefaktů v hale
Meziměstí - menší výstava dobových artefaktů v hale
Ukončení úrovňových nástupišť
Ukončení úrovňových nástupišť
Vstup do haly z přednádraží přes zrekonstruovanou verandu
Vstup do haly z přednádraží přes zrekonstruovanou verandu
Nové vnější nástupiště v poloze stávající snesené koleje č. 1
Nové vnější nástupiště v poloze stávající snesené koleje č. 1

 

A nyní pohled do devadesátých let. Následující snímky zachycují původní konfiguraci výhybek a nástupišť a současně zachycují i provoz v době, kdy ještě fungovala pravidelná nákladní přeshraniční doprava do Polska (ukončena v roce 2013). V depu tehdy odpočívaly ještě typické stroje pro zdejší trať (Brejlovci, Kocouři) a "Krabičky" řady 810, které v roce 1982 let zcela nahradily na osobních vlacích do Letohradu klasické soupravové vlaky s lokomotivou a jezdily v sestavě 810 + 3 přípojné vozy + 810.

742.013 (25 .3. 1995)
742.013 (25 .3. 1995)
ST 43.44 (21.3. 1995)
ST 43.44 (21.3. 1995)
Vjezdové koleje do depa, vpravo pak hlavní kolej směr Týniště
Vjezdové koleje do depa, vpravo pak hlavní kolej směr Týniště
Depo Meziměstí bylo po mnoho let spojováno s řadou 810, 742 a 753 (750), zde je zachycen motorový vůz 810.550 a Kocour 742.014 (25. 3. 1995)
Depo Meziměstí bylo po mnoho let spojováno s řadou 810, 742 a 753 (750), zde je zachycen motorový vůz  810.550 a Kocour 742.014 (25. 3. 1995)
Brejlovec 753.297 společně s 742.058 (25. 3. 1995)
Brejlovec 753.297 společně s 742.058 (25. 3. 1995)
Brejlovci 753.262 a 753.298 (25. 3. 1995)
Brejlovci 753.262 a 753.298 (25. 3. 1995)
742.013 Meziměstí (25.3. 1995)
742.013 Meziměstí (25.3. 1995)
V "divokých devadesátkách" byla řada zdejších lokomotiv opatřena různými barevnými mutacemi nátěrů - 742.058 Meziměstí (25. 3. 1995)
V "divokých devadesátkách" byla řada zdejších lokomotiv opatřena různými barevnými mutacemi nátěrů - 742.058 Meziměstí (25. 3. 1995)
742.014 další z "divokých" nátěrů zdejšího depa (25. 3. 1995)
742.014 další z "divokých" nátěrů zdejšího depa (25. 3. 1995)
Jeden z Brejlovců upravený pro vytápění areálu depa: 753.051 Meziměstí (25. 3. 1995)
Jeden z Brejlovců upravený pro vytápění areálu depa: 753.051 Meziměstí (25. 3. 1995)
TGV M - VUZ Velim Další ze série TGV M ... více ...
Parní vlak do Martinic V pátek 6. 12. 2024 vyjel z Turnova do Martinic v Krkonoších osobní vlak ... více ...
Tam, kde Lišky dávaj dobrou noc Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov ... více ...
Zvláštní vlaky do Dobrušky Trať z Opočna do Dobrušky se během několika uplynulých týdnů stala svědkem hned několika jízd zvláštních vlaků ... více ...
Aktuality a články