Tam, kde Lišky dávaj dobrou noc

847.041 Bělá u Staré Paky - Tample

Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov se řadí spíše mezi stavby, které probíhají tak trochu ve stínu ostatních železničních projektů, ale o to víc je zajímavější se podívat na její aktuální průběh. Předmětem stavby je zřízení dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení v úseku Stará Paka (mimo) – Trutnov (mimo), rekonstrukce traťových úseků včetně změny konfigurace železničních stanic, rekonstrukce nástupišť, vybudování elektrického ohřevu výhybek a zabezpečení vybraných přejezdů novým zabezpečovacím zařízením. Stanice Martinice v Krkonoších byla z důvodu prohlášení kulturní památkou vyjmuta ze stavby.

 

 

Stará Paka (mimo) - Roztoky u Jilemnice (mimo)

První úsek Stará Paka (mimo) - Roztoky u Jilemnice (mimo) již prošel stavebními úpravami a je v provozu. V úseku se nachází několik mostních objektů, přejezdů a dvě zastávky. První po směru staničení od Staré Paky je Bělá u Staré Paky zastávka s přístupem od přejezdu:

Stará Paka - Bělá u Staré Paky
Stará Paka - Bělá u Staré Paky
Stará Paka - Bělá u Staré Paky
Stará Paka - Bělá u Staré Paky
Bela_u_Stare_Paky_1655z
Zastávka Bělá u Staré Paky (8.11. 2024)
Zastávka Bělá u Staré Paky (8.11. 2024)
Železniční přejezd P4492 u zastávky Bělá u Staré Paky
Železniční přejezd P4492 u zastávky Bělá u Staré Paky
Zvýšením nástupištní hrany na 0,55 m od temene kolejnice bylo potřeba nástupiště podchytit i z vnější strany.
Zvýšením nástupištní hrany na 0,55 m od temene kolejnice bylo potřeba nástupiště podchytit i z vnější strany.

 

Druhá modernizovaná zastávka je Tample situovaná do mezipřímé mezi dva oblouky s přechodnicí a s přístupovým chodníkem od železničního přejezdu. 

Tample_1644z
Železniční přejezd P4496
Železniční přejezd P4496
Zastávka Tample byla přesunuta mimo oblouk do mezipřímé
Zastávka Tample byla přesunuta mimo oblouk do mezipřímé

ŽST Roztoky u Jilemnice

Úprava mezistaničního úseku skončila prozatím na první výhybce ŽST Roztoky u Jilemnice, stavební úpravy vlastní stanice budou následovat v další etapě. 

ŽST Roztoky u Jilemnice (staropacké zhlaví) - zde prozatím rekonstrukce od Staré Paky skončila
ŽST Roztoky u Jilemnice (staropacké zhlaví) - zde prozatím rekonstrukce od Staré Paky skončila
Roztoky u Jilemnice - pohled na martinické zhlaví
Roztoky u Jilemnice - pohled na martinické zhlaví

Železniční stanice v roce 2012 přišla o svá mechanická návěstidla. Ta byla z části odprodána do soukromých rukou, zbytek putoval už jen jako železný šrot do Předměřic nad Labem (do firmy NAPOS).

423.0145 Roztoky u Jilemnice (4.12. 2008)
Mechanická návěstidla ze stanice Roztoky u Jilemnice (5.10. 2012)
Vjezdové dvouramenné návěstidlo z Roztok u Jilemnice (5.10. 2012)
Na martinickém zhlaví jsou stále plně funkční mechanické závory.
Na martinickém zhlaví jsou stále plně funkční mechanické závory.

ŽST Martinice v Krkonoších

Další železniční stanice na strase je ŽST Martinice v Krkonoších, která byla zapsána pro svoji jedinečnost dne 6. 6. 2016 na seznam kulturních památek České republiky. Zde se tedy zatím mechanická návěstidla a závory dochovala v původním stavu až do současnosti. 

Martinice v Krkonoších
Martinice v Krkonoších

ŽST Kunčice nad Labem

Místo, kde probíhá stavební činnost v plném proudu, je až železniční stanice Kunčice nad Labem, kde se momentálně dokončují úpravy na železničním svršku a spodku, nástupištích a zabezpečovacím zařízení. 

Zde zatím vlaky od Staré Paky končí a dále do Trutnova je nasazena náhradní autobusová doprava (do 25.11. 2024)
Zde zatím vlaky od Staré Paky končí a dále do Trutnova je nasazena náhradní autobusová doprava (do 25.11. 2024)
Trať z Kunčic nad Labem do Vrchlabí je pro nákladní dopravu přístupná pouze ze Staré Paky, zde je zachycen manipulační vlak z Martinic do Vrchlabí
Trať z Kunčic nad Labem do Vrchlabí je pro nákladní dopravu přístupná pouze ze Staré Paky, zde je zachycen manipulační vlak z Martinic do Vrchlabí
Téměř dokončené martinické zhlaví. Zde je zachycena lokomotiva 742.151, která nastupuje (po dobrání 5 vozů) zpět na nákladní soupravu, aby pokračovala dále do Vrchlabí
Téměř dokončené martinické zhlaví. Zde je zachycena lokomotiva 742.151, která nastupuje (po dobrání 5 vozů) zpět na nákladní soupravu, aby pokračovala dále do Vrchlabí
Kunčice nad Labem v původním stavu (9.12. 2022)
Kunčice nad Labem v původním stavu  (9.12. 2022)
Informace o stavbě umístěné v ŽST Roztoky u Jilemnice
Informace o stavbě umístěné v ŽST Roztoky u Jilemnice

Tolik stručně k probíhající revitalizaci tratě v úseku Stará Paka - Kunčice nad Labem. Navazující úsek do Trutnova je momentálně ve výluce, a to do 25.11. 2024. Na to, jak pokračují práce zde, se opět podíváme někdy přiště. 

Nyní se vrátíme k vlastnímu nadpisu článku, tedy k provozu osobní dopravy, který zde od 25.10. 2024 zajišťují zcela nové soupravy RegioFox (Lišky) řady 847 z polské produkce, které nahradily motorové soupravy řady 843/043 (tzv. Rakve).

847.043 RegioFox (8.11. 2024), Tample - Sp 1808
847.043 RegioFox (8.11. 2024), Tample - Sp 1808
847.040 RegioFox (8.11. 2024), Martinice v Krkonoších - Roztoky u Jilemnice - Sp 1812
847.040 RegioFox (8.11. 2024), Martinice v Krkonoších - Roztoky u Jilemnice - Sp 1812
847.040 RegioFox (8.11. 2024), Roztoky u Jilemnice - Sp 1805
847.040 RegioFox (8.11. 2024), Roztoky u Jilemnice  - Sp 1805
847.041 RegioFox (8.11. 2024) Roztoky u Jilemnice - Sp 1808
847.041 RegioFox (8.11. 2024) Roztoky u Jilemnice - Sp 1808
Zvláštní vlaky do Dobrušky Trať z Opočna do Dobrušky se během několika uplynulých týdnů stala svědkem hned několika jízd zvláštních vlaků ... více ...
NDŽ 2024
Předposlední říjnový víkend se konal v České Třebové Národní den železnice, který přilákal rekordní množství návštěvníků ... více ...
754.076 v Trutnově Letošní rok probíhala v depu Trutnov oprava lokomotivy 754.076 ... více ...
TRAXX3 MS pro RegioJet Prvních 6 kusů, z celkového počtu 13 objednaných lokomotiv Traxx, určených pro dopravce RegioJet, přijelo dne 29.9. 2024 do České republiky ... více ...
Aktuality a články