Modernizace trati Votice-Benešov u Prahy
Modernizace IV. tranzitního koridoru opět pokročila. Do finále se blíží stavba modernizace trati Votice-Benešov, kde došlo hned na několika místech k napřímení tratě a s tím spojené výstavbě nových železničních tunelů. Rychlost se v modernizovaném úseku zvýší až na 160 km/h, oproti původní rychlosti 100 km/h. Již dnes je nová trasa, včetně železničních stanic a zastávek ve zkušebním provozu a tak se opět od nového grafikonu vlakové dopravy o něco zkrátí cesta z Prahy do Českých Budějovic. Momentálně již probíhají dokončující zemní práce a předkolaudační úpravy. Cestující už dnes mohou využívat bezbariérové přístupy na nová nástupiště, nové informační systémy a těšit se z klidnější a pohodlnější jízdy.
Na trase se nachází hned 5 nových dvoukolejných železničních tunelů. První ve směru staničení, které je počítáno od Vídně (státní hranice s Rakouskem) přes Veselí nad Lužnicí a Tábor, je tunel Votický. Jeho délka je 588 m a je jako jediný hloubený, tedy budovaný v otevřeném výkopu. Následuje tunel Olbramovický se svou délkou 480 m. Mezi tunely jsou koleje vedeny v zářezu a vybaveny přejezdovou úpravou pro možnost příjezdu k portálům tunelu. Zatímco první tunel je v levém oblouku, druhý je pravostranný, mezi tunely je pak mezipřímá.
Nejdelším v modernizovaném úseku je tunel Zahradnický mezi stanicí Olbramovice a zastávkou Tomice. Délka tunelu je 1030 m. Součástí tunelu je i úniková cesta z důvodu požární bezpečnosti a délky tunelu. Ta je cca 300 m před koncem vedena 58,5 m dlouhou štolou. Následně je cesta vyvedena na povrch 26 m hlubokou šachtou kruhovitého tvaru o poloměru 7 m. Zajímavostí je způsob osvětlení tunelu za použití diodových trubic.
V úseku mezi zastávkou Tomice a železniční stanicí Bystřice u Benešova se nacházejí dva tunely, první Tomický s délkou 324 m a po několika stovkách metrech Tomický II s délkou 254 m. Oba tunely jsou v levostranném oblouku. Všechny popisované tunely jsou dvoukolejné s kolejemi uloženými ve štěrkovém loži. Fotogalerie tunelů je zde.