Wien Hauptbahnhof
Již jen několik měsíců zbývá do otevření nového nádražního komplexu Wien Hauptbahnhof. Završí se tak mnohaleté úsilí, které směřuje k jednomu centrálnímu dopravnímu uzlu rakouské metropole, podobně jak tomu bylo po sjednocení Německa v Berlíně. Stejně jako v Německé metropoli, tak i Vídeň měla hned několik hlavových nádraží po obvodu centra, ale žádné centrální nádraží. Na konci minulého století byl dokončen koncept a rozpracovány konkrétní návrhy, které měly soustředit železniční tratě z jenotlivých směrů do jednoho uzlu.
Jako nejvýhodnější poloha pro hlavní nádraží byla vybrána oblast v prostoru původní železniční stanice Südtiroler Platz nedaleko západního konce stanice Südbahnhof. Vlastní hlavní nádraží je ale jen jeden z objektů rozsáhlého komplexu staveb. Na ploše 109 hektarů vyroste kromě nového železničního napojení hlavního nádraží a odstavného kolejiště i nová městská čtvrť s 5000 novými byty pro 13000 obyvatel.
Jak je již u tak rozsáhlých staveb ve vyspělém světě zvykem, je i zde součástí projektu infocentrum s množstvím informací o stavbě a výhledem na staveniště. Návštěvníci se v tzv. Bahnoramě (jak je zde toto infocentrum nazýváno) s kavárnou, místností plnou informačních panelů o stavbě, modelů a videoukázek, dozvědí vše potřebné. Jak stavba pokračuje v reálném čase je pak možné shlédnout z vyhlídkové věže s proskleným výtahem.
I samotná věž je zajímavým prvkem stavby. Její konstrukce je tvořena dřevěnými hranoly spojenými kovovými prvky. Na straně situované k nádraží je pak prosklený výtah, na boku únikové schodiště, v horní části pak vyhlídková plošina. Vstupenku na věž v hodnotě 2,50 euro lze zakopit v přízemí v automatu.
Jak postoupily práce na stavbě hlavního nádraží za necelé tři roky je patrné z následujících snímků, kde je vidět výstavba zastřešení, přednádraží a příprava na pokládku kolejiště na mostním objektu.
Víděň je metropole, která se rozkládá pouze v mírně zvlněné terénu a tak každá možnost, prohlédnout si město z ptačí perspektivy je příjemným zpestřením, střed města je od nádraží na dohled. V popředí jsou vidět atrakce Prateru, v pozadí pak moderní čtvrť UNO-city.
Pohled z věže Bahnorama
Termín otevření hlavního nádraží se nezadržitelně přibližuje a práce na dokončení vystibulu pod kolejištěm a vstupní haly jsou v plném proudu. Již v prosinci letošního roku zde bude čilý dopravní ruch, zatím se zde dokončují veřejné prostory a plochy přednádraží ve směru od města.
Pohled na již provozovanou část jižní část hlavního nádraží, který naznačuje, jak bude nádraží vypadat po celkovém zprovoznění. Mezinárodní vlaky, včetně ČD RailJetu, nádražím pouze projíždějí, jak naznačuje jeden ze snímků. Na snímku je patrné i kolejiště ve směru nádraží Wien Meidling. V tomto úseku se nacházejí nejen odstavné koleje se zázemím pro údrždu souprav, ale i mimoúrovňový jednokolejný přesmyk přes celé kolejiště.
Už jen několik měsíců bude plnit funkci "hlavního" nádraží železniční stanice Wien Meidling, kde ještě do prosince 2014 zastavují vlaky vyšší kategorie a odkud jsou možné přestupní vazby na městskou hromadnou dopravu. Od příštího roku veškerou dopravu převezme stanice Wien Hauptbahnhof.
Dle dopravního značení u Schönbrunnu se ve Vídni může procházet každý, tak neváhejte, cesta vlakem do Vídně je příjemná, stejně tak cestování veřejnou dopravou, která jezdí naprosto přesně a velmi často.